En bra tumregel för hur du med enskilt företag kan tänka för att få en uppfattning om hur mycket du kommer att tjäna på en försäljning är att utgå från summan som du vill få ut och sedan dubblera det och lägga på momsen. Om du exempelvis vill få ut 1 000 kr måste du fakturera för ca 2 500 kr inklusive moms. Momsen som du ska ta ut kan skilja sig mellan olika tjänster och varor men standardmomsen i Sverige är 25%.
Belopp: | |
---|---|
Belopp som faktureras (exkl. moms) | 2 000 kr |
Moms (25%) | 500 kr |
Fakturerat (inkl. moms) | 2 500 kr |
Inbetalning av moms | - 500 kr |
Egenavgifterna (ca 29%) | - 580 kr |
Skatt (ca 32%) | - 454 kr |
Pengar ut | 966 kr |
När du fakturerar försvinner först momsen, sen dras egenavgifterna på ca 29% av, efter det dras det skatt och den resterande summan är det som du får kvar.
Vad du ska betala i egenavgifter och skatt varierar beroende på din ålder och vilken kommun som du bor i. Den kommunala skattesatsen uppgår till ca 32% och är den procentsatsen som används i räkneexemplet.
Viktigt att tänka på i ovanstående exempel är att det är riktat till dig som är enskild företagare och inte inkluderar arbetsgivaravgifter för andra bolagsformer.
Hur mycket du ska fakturera beror på vad det är för produkter eller tjänster som du säljer, hur många kunder du har samt vad du vill ta ut i lön.
Det första du måste göra är att bestämma hur mycket av din tid som du kan arbeta och hur mycket du vill ta ut i timlön.
Ett heltidsarbete snittar på 173 arbetade timmar per månad. Som riktlinje ska den totala summan av din månadsfakturering vara minst 1,5 till 2 gånger din timlön exklusive moms för att täcka dina kostnader för exempelvis semesterersättning, administration och egenkostnader.
För att få en tydligare bild av vad du behöver fakturera baserat på din situation och kostnader, kan du använda dig av en kalkylator som ger dig en översikt över de grundläggande kostnaderna. Klicka här för att komma till Företagarnas kalkylator.
När du sätter priset på dina produkter och tjänster kan det vara användbart att göra en kalkyl för att få en helhetsbild över vad det kostar att driva företaget så att intäkterna som du tjänar täcker alla kostnader för bland annat inköp, marknadsföring och övriga utgifter i företaget. Därefter är det dags att fundera över din prissättning. Det är viktigt att du är medveten om dina kostnader men du bör även undersöka marknaden för att få en överblick över vad dina kunder är villiga att betala.
Läs mer om vilka faktorer du bör ha i åtanke när du sätter ditt pris på verksamt.se. Där hittar du även information om hur du kan göra en resultatbudget vilket hjälper dig beräkna hur mycket du måste sälja för att täcka dina kostnader och generera vinst.
Ett annat viktigt stöd för att få en bra översikt över månadens in- och utgifter är en likviditetsbudget. Genom att hålla koll på företagets likviditet kan du se om dina intjänade pengar kommer att räcka för att täcka dina utgifter. En likviditetsbudget kan därför hjälpa dig att planera hur mycket du ska fakturera dina kunder.
På verksamt.se hittar du en mall med information om hur du skapar en likviditetsbudget. Klicka här för att komma till likviditetsbudgeten.