Dröjsmålsränta

Om din kund inte betalar fakturan i tid kan du ta ut dröjsmålsränta som kompensation för den utestående krediten.
Enkel fakturering med fakturan.nu

Vad har avtalats?

Information om förfallodag, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta är något som du ska redogöra för din kund i ett avtal som antingen kan specificeras på exempelvis ett anbud eller offert alternativt ett skriftligt avtal med din kund.

Om inget avtalats mellan dig och din kund kan du fortfarande ta ut dröjsmålsränta. Du måste i så fall inkludera information om att kunden kommer att debiteras med dröjsmålsränta vid utebliven betalning på fakturan eller påminnelsen.

När ska du ta ut dröjsmålsränta?

Om din kund missar att betala fakturan inom ramen för den avtalade förfallodagen kan du efter ett par dagar skicka en påminnelse till din kund med information om att fakturan har förfallit och att betalningen utestår.

Viktigt att komma ihåg är att betalningen på fakturan kan dröja ett par bankdagar. Även om fakturan betalats på förfallodagen kan det dröja ytterligare ett par dagar innan du ser betalningen hos din bank.

Beroende på om din kund är en privatperson eller ett företag behöver du ha olika förhållningssätt. Om din kund är en privatperson måste de få information om att dröjsmålsränta debiteras minst 30 dagar innan du kan börja ta ut dröjsmålsräntan. När kunden är ett företag kan du däremot ta ut dröjsmålsränta 30 dagar efter fakturans fakturadatum utan förvarning.

När du använder fakturan.nu för att skicka dina fakturor till dina kunder inkluderas det en standardtext på din faktura med informationen: “Efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen”. Du kan även enkelt lägga till en egen text om dröjsmålsränta.

Dröjsmålsränta enligt räntelagen

Det är räntelagen som reglerar vad du kan ta ut i dröjsmålsränta.

Om du i avtalet med din kund kommit överens om att du kan ta ut en påminnelseavgift vid utebliven betalning, har du rätt till att ta ut en avgift om 60 kr. Påminnelseavgiften är till för att täcka kostnaden för det administrativa arbetet kopplat till utskicket. Utöver påminnelsen har du enligt räntelagen även rätt att ta ut dröjsmålsränta för betalningen som uteblivit.

Mer information om betalningspåminnelser och dröjsmålsränta kan du hitta på verksamt.se.

Hur räknar du ut dröjsmålsränta?

Dröjsmålsräntan beräknas på samma sätt för privatpersoner som för företagare och består av en procentsats av det ursprungliga beloppet räknat per dag, månad eller år.

Det är viktigt att hålla koll på vad du och din kund har avtalat om för att du ska veta vad du kan ta ut dröjsmålsränta för din faktura. Oavsett avtalet mellan dig och din kund kan du dock inte begära ut en dröjsmålsränta som överstiger det högst tillåtna beloppet enligt räntelagen. Om räntan är orimligt hög kan den jämkas eller anses ogiltig.

För att räkna ut dröjsmålsräntan per dag multiplicerar du beloppet på fakturan med riksbankens referensränta +8%, multiplicerat med antalet dagar som fakturan varit förfallen och som du kan ta ut ränta för och dividerat med antalet dagar på året.

Formel:
Dröjsmålsränta = (Fakturabeloppet x (referensräntan + 8%) x antal dagar förfallen) / 365 (366 vid skottår)

Riksbankens referensränta fastställs en gång per halvår. Klicka här för att se den aktuella referensräntan på riksbank.se.

Fakturamall clean
Fakturamall foxy
Fakturamall urban
Alltid 3 fakturor i månaden gratis
Förenkla din fakturering redan idag. Du är igång på ett par minuter.