Ett anbud - även kallad offert - är ett erbjudande om en tjänst som ska utföras eller vara som ska säljas med specificerade villkor. Du kan skicka ett anbud till din kund om de vill ha ett skriftligt underlag med information om den produkt eller tjänst som de vill köpa tillsammans med ditt köpvillkor som exempelvis betalnings- och leveransvillkor.
När du skickat ett anbud till din kund kan mottagaren välja att acceptera, neka eller förhandla om erbjudandet. Det är inte ovanligt att kunder begär anbud eller offerter från olika företag och jämför dem.
När ditt anbud skapas kan du även specificera att erbjudandet endast gäller under en viss period. Detta för att priser och efterfråga kan ändras under tiden som kunden jämför olika anbud och erbjudanden. När du skickat anbudet är det bindande för dig som företagare så länge som du definierat att det är giltigt eller tills det återkallas.
Hur ska ett anbud se ut och vad ska det innehålla?
Ett anbud bör innehålla följande uppgifter:
Något som är viktigt att ha i åtanke är att anbud kan se olika ut beroende på vilken bransch du är verksam i.
Offentliga anbud och upphandlingar
En offentlig upphandling är en process inom den offentliga sektorn för inköp av varor och tjänster. Processen är grundad i EU-direktiv och det finns flera lagar och regler om hur det ska gå till. Det är därför viktigt att vara förberedd och skapa ett detaljerat anbud. Du kan läsa mer om offentliga anbud och upphandlingar på verksamt.se via denna länk.