En e-faktura skickas via ett e-fakturanätverk till mottagaren i ett speciellt format. För att skicka en e-faktura krävs det att mottagaren har en upprättad koppling till nätverket som du skickar fakturan via. Därför kan det krävas att man skickar ut en inbjudan till fakturamottagaren innan de kan ta emot fakturan. När kopplingen är upprättad kan du skicka en e-faktura direkt från ditt faktureringsprogram till mottagarens bank eller affärssystem och fakturan lagras sedan helt elektroniskt.
Att använda e-faktura som utskicksmetod minskar administrationen för både fakturamottagaren och dig som avsändare. Då en e-faktura skickas, tas emot och lagras elektroniskt så minskar handläggningstiden för att lägga in och processa fakturan. När fakturan skickas elektroniskt så behöver du som skickar fakturan inte skriva ut den, lägga den i ett kuvert, frankera eller skicka iväg den med posten. Genom att skicka dina fakturor som e-faktura kan du därför effektivisera faktureringsprocessen för både dig och dina kunder.
Generellt sett ser man att e-fakturering minskar manuella fel och fördröjningar som kan uppstå i processen jämfört med att skicka fakturan som e-post eller brev. Detta leder till att e-fakturering blir ett mer noggrant och effektivt faktureringssätt.
Du kan enkelt komma igång med att skicka dina e-fakturor med fakturan.nu eftersom du skapar din e-faktura på samma sätt som du skapar en vanlig faktura. När du sedan ska skicka fakturan väljer du e-faktura som utskicksmetod. Om det redan har skapats en koppling i e-fakturanätverket till fakturamottagaren kan du skicka fakturan direkt genom att välja e-fakturamottagaren och ange det referensnummer du fått av kunden. Om det däremot inte har skickats en faktura till denna mottagare genom nätverket tidigare så måste det först skickas ut en inbjudan som kunden godkänner innan fakturan kan skickas och tas emot av mottagaren. En sådan inbjudan skickar du enkelt via fakturan.nu.
E-faktura är en utskicksmetod som är tillgänglig för alla våra användare på Guld- eller Platinanivå. När man skickar en e-fakturan via fakturan.nu tillkommer det en mindre transaktionsavgift per faktura som skickas. Klicka här för att läsa mer om våra olika kontonivåer.
E-fakturor skickas i standardiserade format. Två olika standardiserade format är Svefaktura och Peppol (Pan-European Public Procurement Online). Svefaktura är den svenska standarden för utskick av e-fakturor medans Peppol är en internationell standard.
Vi stödjer både Peppol och Svefaktura för e-fakturering vilket gör att du kan skicka e-fakturor inom större delen av Europa med fakturan.nu.
Det finns inte några specifika krav som gäller vid e-fakturering utomlands. Det finns dock några generella saker som det är bra att man tänker på vid fakturering utomlands. Dessa punkter har vi sammanfattat nedan för att du enkelt ska kunna skapa din e-faktura till en utländsk kund.
När man skickar en faktura som en e-faktura blir den del av en mer automatiserad process. Vi har sammanfattat denna process i några steg:
För att börja skicka e-fakturor räcker det med att du registrerar ett konto hos oss som du sedan uppgraderar till Guld eller Platina. Som kund hos oss blir du kopplad till ett e-faktureringsnätverk och du behöver inte göra någon egen registrering i ett nätverk för att skicka e-fakturor.
Autogiro och e-faktura är två olika betalsätt. E-faktura är en elektronisk faktura som skickas till en bank eller ett affärssystem där mottagaren sedan lägger in fakturan för betalning. Med Autogiro som betalningsmetod är processen istället automatiserad genom en överföring som sker direkt från det registrerade bankkontot på förfallodagen.
En e-faktura är en faktura som skickas i ett speciellt format direkt till kundens bank eller affärssystem medans en faktura som skickas via e-post är en digital faktura som oftast är i pdf-format. Både en e-faktura och en e-postfaktura är elektroniska alternativ till pappersfakturor och det finns för och nackdelar med båda utskicksalternativen.
E-fakturaprocessen är mer automatiserad och effektiv faktureringsmetod för stora företag eller offentlig förvaltning som skickar och tar emot sina fakturor via speciella system. En faktura som skickas via e-post är i många fall en enklare lösning, men kräver mer manuell hantering vilket ökar riskerna för att fel uppstår i hanteringen.
GLN (Global Location Number) är en internationell standard för identifikation av exempelvis företag eller organisationer. Ett GLN-nummer är därför ett unikt identifieringsnummer som företag, organisationer eller myndigheter kan använda sig av som en elektronisk adress för transaktioner. När man skickar en e-faktura skickar man den exempelvis via ett GLN-nummer som ser till att fakturan kommer fram till rätt mottagare.
Peppol-ID är en standard som används inom Peppol-nätverket som inkluderar mottagarens GLN-nummer. Utöver GLN-numret innehåller ett Peppol-ID en landskod som gör det lättare att identifiera numret i internationella sammanhang.