Marknadsföring är de aktiviteter som företag genomför för att nå ut med sina erbjudanden till både befintliga och potentiella kunder. Det kan inkludera en rad olika aktiviteter, exempelvis annonsering eller digital marknadsföring, med målet att skapa efterfrågan, bygga relationer och öka försäljningen. Detta kan göras genom en rad olika strategier som du kan läsa mer om nedan.
Vilken strategi som är bäst för dig beror väldigt mycket på vilken bransch som du verkar i och vilka kunder som är din målgrupp. Nedan listar vi några exempel på olika typer av kanaler som du kan använda för att marknadsföra din verksamhet:
För småföretagare med en begränsad budget finns det många sätt att marknadsföra sig gratis eller till låga kostnader:
När du marknadsför ditt företag är det viktigt att vara tydlig med vad du erbjuder och att all relevant information finns med. Detta hjälper kunderna att snabbt förstå vad du säljer och hur de kan dra nytta av dina tjänster eller produkter. På verksamt.se kan du hitta mer information om vilken information som du måste inkludera i din marknadsföring. Klicka här för att läsa artikeln.